Att äta vegetariskt och veganskt

På senare år har det blivit allt vanligare att äta mer växtbaserade dieter. Både vegetarisk och vegansk mat har därför dykt upp på allt fler platser runtomkring oss. Om du själv känner dig dragen åt detta håll men ännu inte tagit steget kan du läsa här nedan vad detta betyder och vad du bör uppmärksamma.

Vegetarianism kan sägas komma i några varianter. I alla varianter av vegetarianism äter man varken kött, fågel, fisk eller skaldjur. Men det finns också ett spektrum som kan kallas lakto ovo. En lakto-vegetarian inkluderar mejeriprodukter i sin kost. En ovo-vegetarian inkluderar ägg i sin kost. Och en lakto ovo-vegetarian inkluderar båda.

I en vegansk kost exkluderar man allt som vegetarian skulle (inklusive ägg och mejeriprodukter), men även annat som kommer från djurriket. Detta betyder att vegansk kost även utesluter saker som gelatin och honung.

Om du gör övergången att börja äta vegetariskt eller veganskt kan det vara bra att läsa på dig lite mer om de livsmedel du börjar utesluta. Dessa innehåller en del näringsämnen som du ju nu måste få tag på från växtriket istället. I de flesta fall är inte detta speciellt svårt, till och med protein kan utan större problem tillgodoses i en växtbaserad kost.

Vegetarianer har ofta mindre problem att få i sig alla essentiella vitaminer och mineraler. De som äter en helt vegansk kost rekommenderas dock ta vitamin B12 som kosttillskott då det inte finns några naturliga alternativ. Men även zink och järn kan vara ämnen du kan vilja utforska på samma sätt.

Att lida brist på olika näringsämnen kan vara väldigt skadligt för kroppen. Om av en eller annan anledning undviker en del livsmedel bör du alltid vara noga med vilka näringsämnen dessa livsmedel är rik på och vilka alternativ som finns. Och det gäller inte bara för vegetarianer och veganer, utan även personer med livsmedelsallergier.